Terug naar alle artikelen

3 manieren waarop jij je tentamens haalt

 

3 manieren waarop jij je tentamens haalt

 Studeren Study Buddy

Symptomen van stress.. Zwetend tot laat in de bibliotheek of achter je bureau. Iedereen kent dat vreselijke gevoel. Zoals altijd: te laat begonnen, matige planning of gewoon onderschat hoeveel hersencapaciteit je beschikbaar hebt om de tentamenstof te masteren. Speciaal voor jou hebben wij onderzoek gedaan naar 3 manieren waarop je studieprestaties kan verhogen. Hoe gaat dat in zijn werk?

1. Verhoog je focus met de juiste muziek

Muziek? Wat heeft dat nou met studeren te maken? Dat gaan we je vertellen. In het bijzonder klassieke muziek kan namelijk je productiviteit verhogen! Zoals je weet zorgen afleidingen zoals geluiden uit je omgeving voor veel productiviteitsverlies. Uit onderzoek blijkt zelfs dat als drie mensen een kantoor delen en een van hen aan het bellen is, de productiviteit van de anderen met 37% daalt. Deze afleidingen elimineer je grotendeels door muziek te luisteren tijdens het studeren. Het is belangrijk dat er geen gesproken tekst in de muziek voorkomt, want dat interfereert met tekst die je leest of typt.

Klassieke muziek brengt je in de juiste studiemodus

Volgens onderzoekers heeft veel klassieke muziek het ideale ritme (ongeveer 60 beats per minute) om je in een ontspannen staat te brengen. Wanneer je ontspannen bent, heb je beschikking tot een groter percentage van je hersencapaciteit. Ideaal voor studeren dus! Het blijkt zelfs te werken als je niet van klassieke muziek houdt. De bedoeling is dat je niet actief luistert, maar de muziek op de achtergrond afspeelt. Als klassiek je echt niet bevalt, kan je ook andere muziek (bijv. instrumental, natuurgeluiden) proberen, zolang er maar geen gesproken tekst in voorkomt.

TO DO: Download klassiek muziek (bijvoorbeeld dit van Mozart) en speel het op de achtergrond tijdens het studeren.*

Brain waves walking vs. sitting

2. Loop elke 45 minuten een blokje om

Enig idee waarom de meeste colleges opgebouwd zijn uit blokken van 45 minuten? Dit komt omdat na drie kwartier je concentratie drastisch omlaag gaat. Dit merk je niet altijd bewust op, maar heeft wel een negatieve impact op je productiviteit. Pauze houden dus! Maar hoe dan? Uit onderzoek van de universiteit van Illinois is gebleken dat je hersenactiviteit stijgt na een wandeling (zie afbeelding). Zo worden er onder andere  meer hersencellen aangemaakt als je beweegt. Even wandelen zorgt er dus voor dat je hersenen daarna weer beter kunnen functioneren.

TO DO: Werk in blokken van 45 minuten en loop in de pauze een rondje.

3. Verberg je telefoon

Je weet het eigenlijk al, maar wij vertellen het je nog een keer zodat je het ook echt gaat doen: zorg dat je telefoon onzichtbaar is tijdens het studeren. Als je telefoon binnen handbereik ligt, kun je het studeren wel vergeten. Voor je het weet ben je weer een half uur kwijt aan beantwoorden van je apps of de news feed van Facebook. Vind je het lastig om niet op je telefoon te kijken, zet dan het internet uit (of zet hem op vliegtuigstand). Pas aan het einde van je studeersessie (na 45 minuten dus) zoek je je telefoon weer op. Zo beloon je jezelf voor het harde studeren en mis je niets belangrijks. Ideaal toch?

TO DO: Schakel je internet uit / zet je telefoon op vliegtuigmodus voordat je begint aan een studiesessie.

Wil jij naast deze handige studiemethodes een extra brainboost? Dan is Study Buddy wellicht iets voor jou. Het bevat natuurlijke stoffen waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze je concentratie verhogen.